Železnice budúcnosti
Množstvo tovaru, ktorý sa prepravuje v rámci nákladnej dopravy každoročne rastie. Stúpa najmä objem cestnej dopravy. Výsledkom sú dopravné zápchy, opotrebované vozovky a nemalé náklady na ich údržbu. Po cestách sa podľa údajov Ministerstva dopravy Slovenskej republiky prepravujú až tri štvrtiny tovaru. Súčasná situácia je dlhodobo neudržateľná a ukazuje sa, že budúcnosť dopravy bude v preprave po koľajniciach. Presunúť dopravu z ciest na železnice je aj zámerom Európskej únie, ktorý je deklarovaný napríklad v Bielej knihe dopravy alebo iných politikách Európskej komisie. Plánuje sa, že do roku 2030 by sa malo 30 % cestnej nákladnej dopravy nad 300 km previesť na iné druhy dopravy, napríklad na železničnú alebo vodnú dopravu. V roku 2050 by to už malo byť 50 %. Vo vyspelých krajinách rastie aj význam železničnej dopravy na prepravu cestujúcich, najmä vo veľkých mestách a aglomeráciách, kde je železničná doprava chápaná ako nosný, hromadný a ekologický spôsob dopravy. Tvorí dôležitú časť integrovaných dopravných systémov.
Na to aby boli naplnené tieto ciele je nutná modernizácia železničnej infraštruktúry. EÚ investuje značné prostriedky do vysokorýchlostných tratí. Aj štáty Vyšehradskej štvorky sa dohodli na vybudovaní vysokorýchlostnej železnice medzi Budapešťou, Bratislavou, Brnom a Varšavou. Cestujúcim by mala táto trať priniesť podstatné zníženie času prepravy a alternatívu k cestnej a leteckej doprave. V súčasnosti sa na Slovensku sústreďujeme najmä na dokončenie modernizácie nášho najvyťaženejšieho železničného koridoru Bratislava – Žilina – Košice na návrhovú rýchlosť 160 km/h s cieľom jeho následnej integrácie do európskej železničnej siete ako súčasti paneurópskych dopravných koridorov.
Súčasťou modernizácie je aj úsek Púchov – Považská Teplá, ktorý mal byť podľa pôvodného plánu dokončený už v januári tohto roku. Tento 16-kilometrový úsek je najnáročnejšou železničnou stavbou v histórii ŽSR. Jeho súčasťou sú dva tunely – Diel (1081 metrov) a Milochov (1861 metrov), mosty ponad Váh a kanál v Púchove, 650 m dlhý železničný most ponad Vodné dielo Nosice, šesť nových cestných mostov a nadjazdov, podchody pre chodcov a mnohé priepusty. Táto stavba je výzvou pre stavebných inžinierov.
Študenti Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline mali viackrát možnosť navštíviť túto zaujímavú stavbu počas exkurzií a viacerí pracovali na bakalárskych a diplomových prácach, ktoré sa venovali tejto stavbe. Týmto spôsobom získavali kontakt s praxou a pracovali na zaujímavých projektoch. Fakulta pripravuje odborníkov, ktorí sú veľmi žiadaní pri plánovaní, budovaní a rekonštrukcii železničnej infraštruktúry vo viacerých inžinierskych študijných programoch. Priamo na železnice je zameraný program Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby – Železničné staviteľstvo. Absolvent tohto programu je zameraný najmä na projektovanie, stavbu, rekonštrukciu a správu infraštruktúry koľajovej dopravy (mestskej, prímestskej a diaľkovej) s dôrazom na železničnú infraštruktúru. Absolventi sa uplatnia v oblasti plánovania a projektovania ako projektanti, v oblasti prípravy aj rozsiahlych investičných stavieb, v inžinierskej činnosti, stavebnej výrobe, správe i údržbe železničnej infraštruktúry, a taktiež vo výskume a vo vzdelávaní na stredných a vysokých školách. V praxi budú schopní viesť projekty a realizáciu aj veľkých stavieb železničnej infraštruktúry, ale aj koľajovej dopravy v mestách. Môžu podnikať na základe živnostenského oprávnenia a po rokoch predpísanej praxe a po úspešnom vykonaní predpísaných skúšok sa stávajú autorizovanými stavebnými inžiniermi. Železničná doprava má veľkú budúcnosť a s ňou aj naši absolventi.
- 124,420 views
- 0 Comment